Humber Hawk 1957 MOOTTORI

Nyt päästään asiaan eli tekniikan purkuun. Kone nousi jo pois ja nyt päästään tutkimaan mitä valurauta möhkäleen sisältä löytyy.

Humber Hawk sydänhän on sitten
kuuluisaa Brittiläistä tekniikkaa.

Humber Hawk
1954 käyttöön otetun Mk VI: n tärkein muutos oli lättäpään vaihtuminen kansiventtiili koneeseen. Moottorin iskutilavuus on 2,2L

Koneen valu on varmaan tapahtunut jossain laatikossa. On se niin kanttinen ja painaa ihan saakelisti. No riittävä materiaali varmistaa kestävyyden.

Konehan oli jumissa. Oliko yllätys? No ei vaikka erelliset omistajat olivat tehneet säilöntä tapahtuman oikein.
Pikkuhiljaa moottori purkautui ja kytkintä purkaessa kampi nytkähti hieman edestakaasin.
Nytkähdys antoi toivoa ettei koneen laakerointi ole paskana.
Kun jakopään koppa lähti irti alkoi näyttää hyvältä
Kopan sisäpinta oli ihan nätin öljykalvon peittämä. Jes!!!!
Koneen sisällä öljyä oli tasaisena kalvuna joka paikassa paitsi kampiakselin limpuissa
jotka olivat hienon pintaruosteen peittämiä.
Öljypohjalla normi töhnä muttei mitään isoja hippuja löytynyt!
Öljypumpun sihti oli kylläkin moskan peitossa mutta sitä vartenhan se sihti on!
Kun sain kammen pukkien pultit auki paljastui iloinen yllätys! Kammen kaulat huippu kunnossa. Seuraavaksi kiertokanget auki ja pari mäntää luisui nätisti pois sylintereistä. Ykkönen ja kakkonen sitten ahdistikin jonkin verran mutta lopulta naputtelu auttoi ja kiertokanget ja männät oli irti. Ykkösen alin öljyrengas oli ainoa vaurio tässä vaiheessa. Ilmeisesti sylinterin pykälä murti renkaan.
Kones kones kones kones Kones Kones Kones Kones Kones Kones Kones Kones
Kones

Talli Talli Talli
Kotisivun alkuun
Edellinen sivu
Seuraava sivu